Het hoogste percentage klanten van de skischool bestaat uit kinderen. Bij die kinderen horen vanzelfsprekend ook ouders/verzorgers. Deze ouders geven ons, de skileraren, hun meest waardevolle bezit in handen. Ouders komen in vele soorten en maten; verschillende nationaliteiten met hun eigen normen en waarden. Maar hoe deal je nou eigenlijk met ouders?

Kennismaking
Als eerste stel je je natuurlijk voor aan het kindje dat in jouw groep komt. Daarna stel je je voor aan de ouders en geef je belangrijke informatie door. Als je wacht tot het eind, kan het zijn dat sommige ouders al weg zijn. Vertel meteen wat de lestijden zijn en waar jullie gaan lunchen. Zorg er ook voor dat je hun telefoonnummer hebt en die op de cursuskaart van het kind schrijft. Mocht het kind van groep wisselen, dan heeft de volgende leraar ook het nummer van de ouders. Meestal geven ouders zaken als allergieën, of andere aandachtspunten meteen door.

Algemene omgang
Klant is koning en dat geldt ook in de skischool. De skischool probeert de wensen van de klanten altijd zo goed mogelijk tegemoet te komen. Veel ouders willen bijvoorbeeld een leraar die dezelfde taal spreekt als hun kind. Helaas lukt dit niet altijd, en dan is het de taak van de skileraar om de les alsnog zo leuk mogelijk te maken.
Ouders hebben vaak interesse in jou als skileraar en zullen je veel vragen stellen. Blijf altijd professioneel in je omgang met ouders. Je bent immers representatief voor de skischool en je hebt het leven van hun kind in handen. Wanneer ouders je uitnodigen voor de drankje in de après-ski, kun je dat zeker doen!
Sommige ouders hebben moeite om hun kroost alleen achter te laten. Ze blijven de hele les kijken of skiën met de groep mee. Dit geeft veel afleiding en is niet bevorderlijk voor jou les. Verzoek ouders vriendelijk om weg te gaan of op afstand te blijven, zodat het kind hen niet kan zien. Dit is tevens ook een veiligheidspunt!

Klachten
Een ouder zal alles doen voor een kind en wil natuurlijk alleen het beste van het beste. Mocht er helaas een situatie ontstaan waarin een klacht naar boven komt, neem dit dan niet meteen aan als een persoonlijke aanval op jou als persoon of als skileraar. Blijf kalm en luister vooral goed naar wat de ouder eigenlijk zegt. Is de ouder bezorgt dat het kind niet genoeg leert of is het niveau te zwaar? Misschien is het een sociaal probleem en voelt het kind zich niet fijn in de groep. Wat het ook is, probeer samen tot de juiste oplossing te komen. Beloof alleen geen dingen die de skischool niet waar kan maken. Overleg met je chef wat de beste oplossing is. Sommige ouders kun je gewoon niet gelukkig maken, doe je best, meer kun je er ook niet aan doen.

Ongeval
Als er een ongeluk is gebeurt, meld je dit meteen bij je chef. Vervolgens geef je het nummer van de ouders ook door aan de chef, zodat hij/zij contact kan opnemen met de ouders. Als een kind ziek wordt, kun je zelf overleggen met de ouders waar ze hun kind ophalen. Twee telefoonnummers zijn altijd beter dan één en vraag ouders alert te zijn op berichten op hun telefoon.

Hoge verwachtingen
Elke ouder ziet hun kind als een wonder kind. Dit is natuurlijk ook 100% waar, alleen komt dat niet helemaal uit in de praktijk. Groepjes worden ingedeeld op leeftijd, niveau en taal. Het ene kind leert nou eenmaal sneller als de ander en tijdens de eerste paar dagen ontstaat er een verschil. Het verschrikkelijkste gebeurt, het kind moet naar een andere groep. Teleurstelling spat van de gezichten van de ouders. We willen niet dat het kind denkt dat hij/zij ‘slecht’ is. Want geen enkel kind is slecht! Het allerbelangrijkste van skiles is plezier hebben. Daarom zeggen we dan ook bij een wisseling, dat een kind meer plezier zal hebben in een andere groep. Maak het kind en de ouders enthousiast door leuke eigenschappen van de nieuwe skileraar te vertellen. De meeste ouders doen vrij makkelijk over het wisselen van groep, mocht je toch de fanatieke ouder hebben die (te) hoge verwachtingen heeft, benadruk dan nog een keer dat het om het plezier en de veiligheid van het kind gaat.

Problemen oplossen
Kids will be kids. Helaas komen zaken als pesten, schelden, grote mond, opstandigheid, etc. ook voor in de skischool.  Hier wil je natuurlijk zo snel mogelijk een einde aan maken. Kijk eerst hoever je zelf kan komen bij het oplossen van deze problemen. Wees absoluut niet bang om de hulp van de ouders daarnaast in te schakelen. Jij bent namelijk skileraar en geen pedagoog. Jouw taak is om de kinderen een ontzettend leuke skiweek te bezorgen en niet om de opvoeding te verzorgen.

Uiteindelijk zijn ouders ook maar mensen. We werken samen naar het einddoel. Een onvergetelijke wintersport vakantie!

Previous reading
Zonder gezonde spanning leer je niet skiën
Next reading
Het skilerarenpak