Mijn naam is Maaike Wijts en ik ben een gepassioneerde skiër en snowboarder. Ik durf mijzelf na aardig wat tijd in de bergen wel een ervaren ski – en snowboard instructeur te noemen.

Mijn instructeurs-leven begon toen ik vijf jaar geleden naar Tsjechië ging om daar mijn droom te vervullen om snowboardlerares te worden. Met de familie was ik al een aantal keer op wintersport vakantie geweest in Tsjechië en ik vond het gewoon een te gek land. Ik solliciteerde bij de skischool waar ik zelf les had gehad en werd uiteindelijk bij het zelfde bedrijf, maar in een ander resort geplaatst. Daar kreeg ik 1 dag training van de chef en de twee weken die daarop volgden gaf ik fulltime les. Het komt in Tsjechië allemaal niet zo precies…  Een maand later kwam ik terug en bleef ik zes weken in dit gekke land. De daaropvolgende twee winter seizoenen ging ik weer terug om in de vakanties les te geven. Na drie jaar vond ik het wel genoeg en maakte mijn broertje mij bekend met de werkwijze in Oostenrijk. Dat klonk toch wel een stukje beter dan wat ik aan het doen was in Tsjechië. Ik besloot via Snowlife de opleiding te doen tot ski- en snowboardleraar en tadaa, weer twee seizoenen later zijn we weer in het nu.

Ik weet bijna niet waar ik moet beginnen om te omschrijven hoe fantastisch dit werk is om te doen en hoe fijn het is om de hele winter in de bergen door te brengen en je passie te leven. Het heeft mij ontzettend veel gebracht en ik verwacht dat het mij nog meer zal brengen in de toekomst. Ik kan mij geen leven voorstellen waarin skiën en snowboarden geen deel meer uitmaken. Zo, dan weten jullie even hoe ik er voor sta. Nu ik al deze ervaring verzameld heb, wil ik dit super graag met jullie delen!  Daarom kom ik met deze blog met de beste survival tips om jou het beste voor te bereiden op de winter van je leven!

Tip 1:  Koffer inpakken

Bedenk hoe je gaat reizen. Ga je vliegen? Pak je de bus of ga je met de auto? Trein misschien? Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. Jij bent degene die met alles moet sjouwen (denk aan overstappen!). Zorg er dus voor dat je alles alleen kunt dragen. Als je je eigen ski’s of snowboard meeneemt en de daarbij horende schoenen, weegt dit al erg veel. Heb je beide? Ga dan voor een ruime snowboard (rol)tas waar je zowel je schoenen als je snowboard en ski’s in kwijt kunt. In het vliegtuig wordt dit toch als 1 pakket gelabeld en één tas is handiger tillen dan een paar losse tassen.

Tip 2: Normale kleding en skikleding

Oké, wij begrijpen heus wel dat drie maanden een lange tijd is en je wilt opties, toch? Net als bij alle andere vakanties en zelfs thuis, draag je vaak alleen maar dezelfde drie shirts. Dus pak je koffer in en haal de helft er maar weer uit. Neem een paar outfits mee voor verschillende doeleinden. Uiteindelijk loop je 90% van je tijd in je werkkleding en de andere 10% in je favoriete joggingbroek. Onthoudt dat ze in Oostenrijk ook gewoon wasmachines en leuke winkeltjes hebben.

Skikleding is een ander verhaal. Aangezien je die het meest draagt, zou ik wel meer dan 3 paar skisokken meenemen… Kies vooral voor ademend en sneldrogend materiaal. Ook handig voor na het wassen, want het droogt in een nacht. Skiën is en blijft topsport, dus je gaat veel zweten. Gewone katoenen t-shirts blijven lang nat en worden koud. Ademende en sneldrogende sportkleding zorgt ervoor dat je lichaam een constante temperatuur behoudt en jij warm en zorgeloos door storm en zonneschijn heen komt. Zorg ervoor dat je een paar goede baselayers en midlayers in huis hebt. Als je een baselayer onder je skibroek draagt, zorg er dan voor dat deze 3/4 lang is. Als je broek/legging bij je skischoen ingaat, en dus een dubbele laag creëert met je skisok, kan dit je spieren knellen en kramp geven. Sportbeha’s zijn ook een goede investering voor de dames. Zo blijven je goede beha’s langer mooi en kun jij je vrij bewegen. Dan zijn er nog een paar overige dingen zoals schoenen, helm, ski- en zonnebrillen, etc. Je schoenen zijn gaar na een seizoen met vochtige skisokken en sneeuw. Bewaar die oude gympies dus maar, zodat die hun laatste dienst kunnen doen in de winter. Een paar goede sneakers voor als je wilt uitgaan en een paar boots voor als je lange tijd buiten op de sneeuw bent. Misschien een paar slippers voor in huis. Ik denk dat je in veel skilerarenhuizen niet wilt weten wat er allemaal op die grond gevallen is…

Oostenrijk heeft helmplicht voor kinderen tot 15 jaar en dus zal menig skischool je vragen om als goed voorbeeld ook een helm te dragen. Neem dit serieus! Investeer verder ook in een goede skibril en zonnebril. De reflectie van de zon op de sneeuw kan letterlijk oogverblindend zijn. Sinds ik een zonnebril heb met gepolariseerde glazen, wil ik nooit meer terug! Mocht je nou toch nog bang zijn dat je te weinig mee hebt? Maak dan van te voren een noodpakket en vraag je ouders die mee te nemen als ze langskomen of op te sturen.

Tip 3: Haar & make-up

Winter en zon zijn ontzettend zwaar voor je huid en haar. Ruil je foundation in voor een gezichts-zonnebrand met hoge factor en bespaar je die zonnerimpels als je 50 bent. Een dikke laag make-up hoort naar mijn mening niet thuis op de piste. Als je toch graag make-up wilt dragen, ga dan voor een goede waterproof mascara. Zelf ben ik verliefd op de waterproof mascara van Clinique, die je met warm water eraf spoelt. Heel handig, want je doucht toch elke dag. Gebruik milde doucheproducten en smeer je huid goed in met bodylotion. Je kan je haar wat extra liefde geven door een olie-spray te gebruiken of een leave-in conditioner.

Tip 4: De kamer

Drie maanden van huis is een lange tijd. Neem daarom een paar leuke items mee van thuis om je kamer mee te versieren en het gezellig te maken. Bij mijn skischool maken ze elke week een foto van de leraar en de groep. Die foto plak ik met gummy op de muur. Zo heb ik aan het eind van het seizoen een leuke herinnering aan mijn groepen. Bij de Action haal ik kerstversiering en lichtjes om de boel wat op te vrolijken. Je kamer is de plek waar je je even terug kan trekken en je thuis kunt voelen.

Tip 5: Eigen materiaal vs. Huren

Heb je zelf ski’s of een snowboard? Cool! Maar gebruik die liever op je vrije dagen. Vaak kun je gratis of tegen een goede prijs materiaal van de skischool krijgen. Het zal je verbazen hoe vaak kinderen, maar ook volwassenen, over je ski’s skiën. En in de rij staan voor een lift is ook geen pretje! Een kreet die je vaak hoort is: “Don’t be gentle, it’s a rental!” en hier leeft menig vakantieganger ook naar. Persoonlijk vind ik dat misbruik van huurmateriaal aangesproken moet worden door leraren. Een ‘passive aggressive’ aanpak juich ik ook toe. Gebruik je toch liever je eigen spullen? Dan kun je verwachten dat het er aan het eind van het seizoen niet meer goed uitziet. Vallen de weersomstandigheden tegen en verschuilen zich in de papsneeuw stenen? Bedenk zelf maar even met welke ski’s je hier liever overheen skiet… de skischool is hier tenminste beter voor verzekerd dan jij.

Tip 6: Uitgaan

Uitgaan in de winter is fantastisch. Elke week weer een nieuwe verse groep die het dak eraf feest. En hoewel de vakantiegangers maar een week blijven en het zich kunnen veroorloven zich elke dag klem te zuipen, is het misschien verstandig dat je dit beperkt tot een paar keer per week. Wat ik hier voornamelijk wil zeggen is geniet er volop van, maar pak ook je rust. Ziek worden is een no-go tijdens een seizoen. De skischool vertrouwd op jouw inzetbaarheid. Je ziek melden omdat je te hard gefeest hebt en wakker wordt met een dikke kater is ondenkbaar. Je immuunsysteem naar de kloten helpen ook. Ik heb de hardcore partygangers wel meegemaakt, maar of het nou zo leuk was, ik vraag het me af. Denk je wel ziek te worden? Blijf dan ver uit de buurt van feestjes. Je wilt niet dat mensen linkjes gaan leggen die er niet zijn. Het bestaat niet dat je een avond uitgaat en de volgende dag ziek bent. Zorg goed voor jezelf!

Tip 7: vrije tijd!

Jihoe! Je hebt 6 dagen gewerkt en morgen is je vrije dag. Hoe ga je die invullen? Eindelijk tijd om zelf over de piste te skeuren. In mijn ervaring is het belangrijk dat je balans zoekt. Luister naar je lichaam. Misschien heb je heel hard een rust dag nodig en blijf je lekker lui in bed. Of kijk eens wat er verder te doen is in je omgeving. Zo heb ik pas in mijn tweede seizoen in Oostenrijk een ontzettend mooie wandelroute/rodelpad ontdekt. Zelf blijf ik die dag ver uit de buurt van beginners en kinderen. Ben je de dag erna weer helemaal klaar voor de nieuwe werkweek! Wat mij opvalt is dat een weekend in Nederland zo voorbijvliegt, maar die ene vrije zaterdag in Oostenrijk kan als een lang uitgerust weekend voelen, als je hem maar goed besteed..

Skilerares Maaike 5

Tip 8: Food

Over smaak valt niet te twisten. Je gaat het eten heerlijk of vies vinden. Meestal heb je op de piste maar 10 keuzes die voornamelijk met de letter P beginnen. Patat, pizza, pannenkoeken en vlees vliegt je om de oren. Schnitzels zo groot als je bord! Hamburgers tien keer lekkerder dan Mc Donalds en de Burger King bij elkaar. Maar groente? Was ist das? Meer dan een simpele Ceasar Salad hoef je niet te verwachten. Erg lastig dus om je dagelijkse portie groente binnen te krijgen. Bedenk voor jezelf wat jouw lichaam nodig heeft aan ‘gezond’ eten en zorg dat je het binnen krijgt. Laat je gaan op de piste, maar kook thuis eens wat groente. Doe wat goed voelt! De standaard overlevingskit bestaat voornamelijk uit: een waterkoker, tosti-ijzer, ei-koker, bestek, bordjes en kommetjes voor ontbijt en een saladekom. Extra super tip: magnesium pillen helpen tegen kramp en spierpijn. Doordat je zoveel sport, kun je overwegen wat extra hulp te zoeken in de vorm van vitamine pillen en mineralen.

Tip 9: Trainen

Om een beetje ‘sane’ te blijven na een week skiën met 4-jarigen, raad ik je aan zelf ook veel te blijven skiën op niveau. Je was misschien alweer bijna vergeten dat jij wél parallel kunt skiën. Ga voor de les even een rondje opwarmen. De eerste runs, met opkomende zon, op een vers geprepareerde piste zijn ongelofelijk mooi. Er zijn dan nog weinig mensen op pad, dus je kunt even extra gas geven. De skischool biedt vaak ook trainingen aan. Die worden ook voor de les gehouden. Met deze trainingen werk je zowel aan je eigen techniek, als aan het lesgeven. Kun je er geen genoeg van krijgen? Vraag dan een hogere opgeleide collega of ze een ochtend met je willen trainen. Vaak vinden ze dat hartstikke leuk! Ben je ook benieuwd naar snowboarden/skiën? Vraag een collega of ze het je willen leren. Het zal je veel leren over je eigen sneeuwsport. Ik had als fanatieke snowboarder nooit gedacht dat ik op ski’s zou staan en nu vind ik het fantastisch!

Tip 10: sporten

Zoals ik al eerder zei is skiën en snowboarden topsport. Doe jezelf een plezier en zorg ervoor dat je een goede conditie hebt als je aan je seizoen begint. Een sterke core en wat beenspieren komen goed van pas. Valt het kindje dat achteraan skiet en kan hij/zij niet meer zelf opstaan? Raadt eens wie op ski’s de piste omhoog mag lopen. Je hebt helaas niet altijd mazzel met behulpzame mede-skiërs. Balans is ook ganz belangrijk. Ik kreeg de tip van een Ausbilder, om tijdens het tandenpoetsen op één been te gaan staan. Dit wissel je elke keer dat je tandenpoetst af. Zo train je je balans en de spieren in je enkels.

En met de laatste tip zijn we aan het einde gekomen van mijn wij(t)sheid. Ben ik nog dingen vergeten? Heb je meer vragen? Ik hoor het graag! Je mag mij altijd e-mailen en misschien kan ik je verder helpen. Ik wens je een fantastisch seizoen toe!

Previous reading
Kom naar Alpendorf!
Next reading
FAQ: Heb ik een werkvisum nodig in Oostenrijk?