Tschüss Holland und Servus Osterreich!
Donderdag 30 november was het eindelijk zover, het moment van vertrek naar de skilerarenopleiding! Inmiddels zijn we een weekje verder en weet ik nu al zeker dat dit een van de tofste ervaringen uit mijn leven zal zijn. De busreis was lang en vermoeiend (13 uur OMG) maar ondanks dat was iedereen enthousiast voor wat er zou gaan komen. Na aankomst hadden we eerst een paar uurtjes vrij en in de middag konden we de kamers op, ik deel een kamer met vier leuke meiden. We hadden even tijd om te chillen en elkaar een beetje beter te leren kennen. Tijdens de eerste bijeenkomst die gepland stond die dag werden we ingedeeld in groepjes en toegewezen aan een Ausbilder (een skileraar). We kregen nog wat informatie over de opleiding en hadden de eerste theorieles. Na de theorie was het etenstijd, maar omdat de nachtelijke busrit ons ritme een beetje had omgegooid wilde iedereen het liefst lekker douchen, chillen en slapen. And so we did! Onze kamer lag keurig om 8 uur in bed met de oogjes dicht en snaveltjes toe 😉 haha!



Jetzt geht’s los!

De eerste dagen skiën, spannend maar ontzettend leuk! Als toekomstige skileraren moeten we beginners kunnen lesgeven, volwassenen en kinderen. Gedurende de opleiding leren we de opbouw van het skiën. Hoe start je met een groep die nog nooit op ski’s heeft gestaan? Je legt bijvoorbeeld uit hoe je ski’s aandoet, hoe je er op moet lopen/glijden, hoe je remt, hoe je een bochtje kunt maken enzovoort. Alle stappen die je doorloopt met de gasten ervaren we eerst zelf, helemaal terug naar de basis. In de afgelopen dagen hebben we kinderunterricht en erwachsenenunterricht apart van elkaar doorlopen. In grote lijnen is het leren van het skiën hetzelfde, alleen gebruik je bij kinderen geen moeilijke termen maar maak je gebruik van fantasie. Bijvoorbeeld bij het schussfahren: het simpelweg rechtdoor glijden op ski’s op een relatief vlakke piste. In plaats van gewoon naar beneden glijden maak je oefeningen waarbij kinderen aan het autorijden zijn, in een trein zitten of een dier zijn (met bijbehorende geluiden uiteraard :). Het leren van het schussfahren sluit op die manier veel beter aan bij de belevingswereld.

Lehrauftritt und eigenen können
De stappen die we de afgelopen dagen aangeboden hebben gekregen van onze Ausbilder, moeten we zelf ook kunnen aanbieden aan onze eigen skigroep. Iedereen moet dan ook een Lehrauftritt doen, dan geef je les aan je eigen groepje voor een cijfer. Deze opdracht moet je halen om skileraar te kunnen worden, spannend! Alle mogelijke stappen en oefeningen hebben we zelf een keer uitgevoerd en daarbij iedereen heeft ook de kans om het lesgeven te oefenen, dat noemen we de probe llehrauftritt. De probe lehrauftritt heb ik al gedaan, dus nu nog voor het eggie!

Naast het lesgeven hebben we een theorie examen, elke dag na het skiën hebben we namelijk theorieles. En op maandag 11 december moeten we afskiën, we trainen naast het lesgeven namelijk ook op ons eigen kunnen. Het eigen kunnen bestaat uit drie onderdelen: pflug steuern (parallel skiën maar in de bocht in pizzapunt), lange radien (lange bochten parallel) en kurze radien (korte bochten). Van deze onderdelen moeten we er minimaal twee halen om de opleiding te halen. Het onderdeel kurze radien vind ik nog best pittig, maar zoals de Ausbilder dan zegt: üben, üben und noch mehr üben! Want skifahren lernt mann ducrh? Ja, skifahren!

Dagplanning: Hoe ziet een dag op de opleiding eruit?
06.50 wekker. Aufstehen!
07.20 ontbijt
07.40 terug naar de kamer en skibroek etc. Aantrekken
07.55 skischoenen aandoen en ski’s ophalen
08.05 busje komt zo, busje komt zo
08.30 de eerste gondel omhoog
09.00 start van de skiles
14.45 gondel naar beneden en met de bus naar het hostel
16.00 theorieles
18.00 avondeten
Chillen, leren, douchen en slapen. (Voor de dappere mensen onder ons hoort de après-ski ook nog ergens te staan, maar onze kamer vindt het wel mooi geweest na zo’n volle dag 😉

Liebe Grüße,
Zhulya

Volg Zhulya op haar blog.

Previous reading
Een familie en superveel mooie ervaringen rijker!
Next reading
Welke kwaliteiten moet een (kinder-)skileraar hebben?